torsdag 10 september 2009

angående normativ etik

Elin har precis (över middagen) grundligt och oerhört bildligt beskrivit innehållet i de nu fem Saw filmerna vilket har gjort mig både illamående, äcklad och om möjligt ännu mer säker på att jag aldrig kommer att titta på dessa. Vad är det egentligen för psykiskt labila personer som sitter hemma och komponerar ihop ett manuskript med den handlingen och ännu värre vilka betalar för att titta på de? nej du det är nog som någon klok person sade till mig en gång i tiden "kvinnor gillar att se på filmer där en person dör långsamt och män gillar att se på filmer där många människor dör fort!"




Idag hade vi vår första föreläsning inom ämnet Etik och det slog mig hur oerhört mycket kompetens en sjuksköterska egentligen måste besitta. Det räcker inte med att bara kunna vårda, ta blodtryck och ge sprutor. Här måste man agera rådgivare, psykolog, farmaceut, städare, präst, sekreterare och lärare, allt i ett. Ingen vidare lätt uppgift när man tänker på det oerhörda ansvaret man axlar att faktiskt vara ett avgörande inslag mellan ett värdigt liv eller en värdig död!

Crystsal ringde mig idag och vi pratade och planerade om nyår och vad vi ska hitta på när jag kommer dit, längtar så oerhört mycket.



förresten så sprang jag 4 km idag, inte speciellt snabbt och inte särskilt sexigt men ändå ett oerhört stort steg i min kamp mot att abortera min Beer Baby-Love Child. Nu ska jag spendera resterande av den här kvällen framför tevespelet som en annan nörd!

Inga kommentarer: